2007-08-14

Biogas kan redde transportsektorens CO2-regnskab

Hvis Danmark virkelig skal gøre en indsats for at reducere udledningen af drivhusgasser, så handler det om at producere mest muligt biogas på basis af gylle og energiafgrøder – ikke blot til kraftvarme, som man i et vist omfang gør i dag, men også til transportsektoren. Biogassen vil kunne dække mere end 20 procent af transportbehovet i Danmark. Det fremgår af en undersøgelse fra DTU.

"Biogas bør få højeste prioritet sammenlignet med andre biobrændstoffer som bioethanol, biodiesel og energipil," konkluderer forskere fra DTU efter at have udarbejdet en livscyklusanalyse for en række forskellige former for bioenergi.

"Biogas fra husdyrgødning skiller sig ud ved at have en meget høj reduktion i udledningen af drivhusgasser samt meget høj fortrængning af fossile brændstoffer sammenlignet med en konventionel lagring og spredning af husdyrgødningen på landbrugsjord," konkluderer forskerne Katrine Anker Thyø og Henrik Wenzel, der har stået bag arbejdet med livscyklusanalysen.

Biogas udkonkurrererandre bioenergityper
Rapportens forfattere konkluderer videre, at "biogas fra husdyrgødning også skiller sig ud med en meget højere reduktion i udledningen af drivhusgasser end andre bioenergityper og kan tilsvarende fortrænge fossilt brændsel på et højere niveau."

Livscyklusanalysen viser blandt andet, at man kan køre cirka 100.000 km i en almindelig familiebil med biogas fra én hektar majs.

I livscyklusanalysen sammenlignes biogas fra husdyrgødning, biogas produceret på basis af majsensilage, to forskellige former for biodiesel, to forskellige former for bioethanol samt anvendelse af energipil.

"Det er nyt og meget glædeligt, at biogas leveret til for eksempel naturgasnettet og anvendt til transport bidrager til en høj reduktion i udledningen af drivhusgasser og samtidig har et meget positivt energiregnskab. Faktisk er det så positivt, at det viser sig væsentligt mere effektivt at benytte energiafgrøder til biogas end til bioethanol og biodiesel. Dermed er biogassen en stærk løsning - også set i forhold til problemet med at undgå at påvirke verdens fødevarepriser i forsøget på at forbedre transportsektorens CO2-regnskab," siger Frank Rosager, der som direktør i Xergi A/S havde bedt DTU om at udarbejde livscyklusanalysen på bioenergiområdet. Xergi A/S ejes af Schouw & Co. og Hedeselskabet med hver 50 procent af aktierne.

Energiregnskabet er væsentligt bedre for biogas end for bioethanol eller biodiesel, idet der skal anvendes væsentligt mindre energi for at fremstille en energienhed.

Stort potentiale
Samtidig er der et enormt potentiale i biogassen. Lige nu udnyttes 5 procent af gyllen i Danmark. Hvis man udnytter det hele, kan biogas dække over 20 procent af det danske transportbehov, viser en rapport fra Teknologirådet. Hertil kommer så potentialet fra dyrkning af energiafgrøder.

Selv om Danmark ikke hidtil har satset på biogas i transportsektoren, vil det være en overkommelig opgave. Der er nemlig tale om en velafprøvet teknologi. I lande som Belgien, Italien, Schweiz og Sverige kan man tanke bilen med natur- og biogas. Tyskland er det land, der er længst fremme med over 700 gastankstationer med biogas. Derfor findes bilerne også. Alle de større, kendte bilmærker fører modeller, der kan køre på biogas.

Se hele livscyclusanalysen her: http://www.xergi.dk/media/lca.pdf

Oplysninger om virksomheden: Schouw & Co., Aktieselskabet